לאיזו הכוונה את/ה זקוק/ה?

הכוונה מקצועית, תעסוקתית, לימודים, אחרת?
מה בעצם זה אומר?

מטרת דף זה היא לסייע בידך לבחור בסוג ה הכוונה  מקצועית לה אתה זקוק על פי הצורך המדוייק לך.
אפתח בהגדרת מושגיי ייסוד ונשלב בהם דוגמאות מן השטח. בהמשך ארחיב על מבנה שוק העבודה וכיצד ניתן לקבל החלטות בתחילת הקריירה או במהלכה.
אם את/ה קורא/ת עמוד זה מן הסתם את/ת שוקל/ת להיעזר בגורם חיצוני. מיקוד בתוצאה אותה אתה רוצה להשיג יגדיל את סיכוייך להשיגה.

אתחיל מן השורה האחרונה של מאמר זה האומרת שתהליך נכון של הכוונה מקצועית/ תעסוקתית מתחיל בנגיעה בנושאים הבאים על פי סדר זה:
ראשית, הכוונה מקצועית:
–   הכוונה לחיים – מה אדם רוצה להשיג בחייו ומה יספק אותו? קריירה היא מרכיב משמעותי בחיינו ומשום כך חשוב להתייחס אליה ברצינות המגיעה לה. זאת מכמה סיבות והן: היא זו שתקבע באיזה עיסוק נעביר שעות רבות במהלך חיינו, על פיה יקבע המצב הכלכלי שלנו, שהוא בעל השפעה רבה על אופן חיינו, ומכאן שגם תחושת הסיפוק והמימוש העצמי קשורים אליה.
.
שנית, הכוונה מקצועית:
–    הכוונה מקצועית/ תעסוקתית  – העוסקת בשאלה מהו העיסוק בפועל. כלומר, כאשר אדם ילך בוקר בוקר למקום עבודתו – מה הוא יבצע שם? הכוונה מקצועית – עוסקת בשאלה באיזה מקצוע יחזיק האדם? התשובה ברורה מאליו – יהיה עליו לבחור מקצוע אשר יקדם את התחום התעסוקתי אותו בחר בסעיף הקודם.
אם כך, להלן שתי שאלות מנחות:

  • מה יעשה טוב לאותו אדם?
  •  מהו הפוטנציאל או היכולת שלו?

שילוב התשובות לשתי שאלות אלו מספק את התעסוקה האופטימאלית.

שני הסעיפים שלעיל יוצרים יחדיו:
–    תכנון קריירה – תכנון ובניית אסטרטגיה, המתייחסים לרצף הזמן הכולל של חיי האדם.

שלישית, הכוונה מקצועית:
מימוש האסטרטגיה הלכה למעשה:
זהו השלב המעשי של ה הכוונה, המוביל לבחירת פעולות לקידום האדם בשוק העבודה.
–  הכוונה לימודית עוסקת בשאלה מה הם הלימודים אשר יקדמו את המקצוע ו/או העיסוק שנבחר וכיצד הם משתלבים בתכנון הקריירה.
–   אסטרטגיה נכונה מספקת מגוון רב של כלים היכולים לסייע בשלב המימוש דוגמת הדרך הנכונה ל כתיבת קורות חיים, שימוש נכון בקשרים אישיים, הדרך כיצד להתראיין ועוד (הרחבה על כך ב הכוון תעסוקתי).

במידה ולא יורדים של שלושת הסעיפים גם יחד מתקבלת תשובה חלקית בלבד – יצא מכך שלא יתאפשר תכנון ארוך טווח. ללא תכנון שכזה גם הפעולות לטווח הקצר יכולות להתגלות כטעות.

אנו מזמינים אותך להמשיך ולקרוא על נושא הכוונה מקצועית המייחד אותנו אולם ביכולתך לעבור מייד 
לעיין ב איזה תהליך אנו מציעים.

הרחבה:
לאיזו הכוונה את/ה זקוק/ה?
הכוונה מקצועית, תעסוקתית, לימודים
מה בעצם זה אומר?

מהי הכוונה?
הכוונה היא בבסיסה סיפוק הצורך בגורם (או מתודיקה) חיצוני, אשר מטווה כוון, מטרה ברורה או דרך בה כדאי לפעול או לצעוד.

נקודת המוצא של אדם הפונה ל הכוונה מקצועית, תעסוקתית או לימודים היא שהוא זקוק לסיוע. להלן מספר סוגי צרכים המובילים להכוונה:
1.       הכוונה בסיסית: הפונה חש שלבד אינו יכול. הוא חש אובד עצות:
א.     פנייה ל הכוונה מקצועית/ תעסוקתית הנובעת מ'חוסר נתונים'- הפונה חש שאינו יודע מה הוא רוצה                              מהבחינה המקצועית, אינו חש משיכה לכוון מסוים ומוגדר תעסוקתית או שאינו מזהה תחום מסוים בו יש לו                    יכולת גבוהה יותר מאשר בתחומים אחרים או יותר מזו של אחרים. או חש שאינו יודע מה יש לשוק להציע.
ב.     פנייה ל הכוונה מקצועית/ תעסוקתית הנובעת מ'עודף נתונים'- בשל מגוון המקצועות או הכיוונים                                  התעסוקתיים הרבים המעניינים אותו הוא אינו מסוגל להחליט ולבחור. או שאולי זה דווקא בשל ריבוי                           הצעות העבודה שהוא נתקל בהן. התוצאה היא שהוא מוצא עצמו אינו עושה דבר. מנקודת מבטו קשה לו                       לבחור או להחליט בין האפשרויות.
2.      פנייה ל הכוונה מקצועית/  תעסוקתית מאשרת – יש לו כיוון אך הוא אינו בטוח ומחפש אישור של גורם חיצוני  שזו אכן בחירה נכונה.
3.      פנייה ל הכוונה מקצועית/ תעסוקתית לגבי אפשרויות נוספות – יש לו כיוון אך הוא אינו בטוח שזה הכיוון הנכון. אולי יש מקצוע טוב יותר עבורו? הוא מבקש הכוונה לאפשרויות תעסוקה נוספות. אולי הן טובות יותר?
4.      פנייה ל הכוונה מקצועית / תעסוקתית מתוך תחושת כישלון – לאחר שבחר מסלול הוא חש שעל פי תפיסתו אינו מצליח. חוסר הצלחה יכול לנבוע מכך שאינו מרוצה או נהנה, אינו עומד במטרות או ביעדים, אינו מתקדם, מרגיש בחוסר יציבות תעסוקתית, אינו מתקבל למקומות עבודה אותם הוא רוצה.

מה ההבדל בין סוגי ה- הכוונה: מקצועית,  תעסוקתית, לימודים, תכנון קריירה?
האם יש הכוונה אחרת?

מקצועי, עיסוקי ו לימודים
האמת היא שלא פעם מערבבים בין המושגים. זאת בדיוק כפי שמערבבים בין מושגים רבים אחרים דוגמת סוגי מקצועות: שיווק, מכירה, הפצה, סוכן, איש מכירות – כל אחד הוא מקצוע בפני עצמו ושונה לחלוטין ממשנהו.
על פי ויקפדיה- מקצוע הוא תחום פעילות, שאדם מתמחה בו ועוסק בו לפרנסתו… גישה מצמצמת מבדילה בין מקצוע לבין עיסוק, כאשר מקצוע דורש הכשרה מקצועית נרחבת, ועיסוק הוא פעילות של אדם לפרנסתו, גם כזו שאינה דורשת הכשרה מקצועית.
ניתן כמובן להתבונן על כך בצורה הפוכה. כלומר, שעיסוק הוא תחום הפעילות בו אדם עוסק והמקצוע הוא התואר המאפיין את התמחותו. ניתן לראות כבר כאן שמושגי היסוד לא ברורים ולא פלא שאתה, כמחפש הכוונה מקצועית, הולך לגמרי לאיבוד. איני מתיימר לנסות לפתור את בעיית הבלבול בין המונחים אך אנסה להגדיר באמצעות מאמר זה את היסודות, על מנת שתוכל להחליט לבד למה אתה זקוק בדיוק.

פעם ההגדרות היו פשוטות יותר….
פעם צייד היה צייד אבל בהמשך נוצרו התמחויות דוגמת צייד פילים, צייד שפנים ועוד. כל צייד נדרש להתמחות שונה וכליי צייד שונים (הידעת שהפיל והשפן הם בני אותה משפחה? אכן כך). בנוסף להם היו אלו שהתמחו ביצור כליי הצייד, ואני די בטוח שבשלב כלשהו הופיע גם יועץ לענייני צייד – (קואוצ'ר הרי עוד לא היה אז). כך או כך, השוק התעסוקתי הופך למורכב יותר ויותר ומסתעף תדירות להתמחויות ותתי התמחויות נוספות. הגדרה מקצועית לגבי מקצועו של אדם, כגון רופא, ששירתה את ייעודה היטב בעבר הפכה כיום לבעייתית ותהפוך לבעייתית עוד יותר ככל שהשנים יחלפו – דוגמאות:
1.      האם נכון יהיה להגדיר אדם כלא מקצועי אם מקצועית הוא רופא אך עוסק בפיתוח תרופות ועל כרטיס הביקור שלו יופיע מנהל מוצר? נחזור לדוגמא זו בהמשך.
2.      תחום האימון – קואצ'ינג הוא תחום שאינו מוגדר במדויק ולכן כל אחד יכול להסמיך עצמו כמאמן (ואכן רבים עושים זאת). האם זהו מקצוע? התמחות?
3.     תחום קידום אתרים באינטרנט (SEO  שם דגש על פענוח הלוגריתמים של חברת גוגל) – זו דוגמא למשל למקצוע הנרכש ללא תואר.
4.      האם להיות איש לוגיסטיקה בתחום ההייטק שונה מלהיות איש לוגיסטיקה במפעל ייצור? אכן, מאפייני העיסוק שונים לחלוטין בעיסוק עצמו כמו בהכשרה  הנדרשת לו אך מקצועית התואר זהה.
דוגמא 2 מעלה את השאלה מקצועית: האם ללמוד את התחום? האם הוא אינו רק טרנד חולף? מה יהיה בעוד חמש שנים? היכן אעסוק בו? האם זה ידרוש ממני להיות עצמאי או שכיר? האם זה מה שאני רוצה או נכון לי?
דוגמא 3 מתארת תחום אשר כיום משגשג ופורח אך לא היה קיים לפני המצאת מנוע החיפוש גוגל – מה יקרה וימצאו תהליך חיפוש אשר יחליף את גוגל?
דוגמא 4 מראה קושי נוסף: כותרות התפקידים והמקצועות אינן מעידות בהכרח על תוכנם או על תוכן ברור בכלל. הכוונה מקצועית לכוון לוגיסטיקה היא צמצום מסוים של האפשרויות העומדות עבור שואל השאלה, אך לא תספק תשובה במה יעסוק.

נרחיב את דוגמא 1 לצורך המחשה (דמיין לרגע שאתה משה) :
משה הוא רופא העובד במחלקת פיתוח מוצרים של חברת תרופות. הוא משתמש בידע שרכש במסגרת לימודיו ובמהלך עבודתו כרופא לצורך פיתוח תרופה חדשנית. אם כך, מקצועית למד משהרפואה ולכן משה הוא רופא אך עיסוקו התמקצעותו הינה בתחום ניהול פיתוח מוצרים. על כרטיס הביקור שלו רשום: 'מנהל מוצר'.

כקורא משה לא מעסיק אותך אלא מעסיקה השאלה למה אתה זקוק, לכן נניח למשל שאתה משה – ואתה מגיע ל הכוונה מקצועית/ תעסוקתית/ לימודים לפני תחילת לימודיי הרפואה שבחרת – איזו הכוונה מקצועית היית צריך לקבל?
הכוונה מקצועית, תעסוקתית, לימודית? האם מסקנתה הייתה שעליך ללמוד רפואה קונבנציונלית ולהפוך לרופא? האם ניתן היה לזהות שאתה מתאים למחלקת פיתוח מוצרים ולייעץ לך לפנות ללימודי הנדסת טכנולוגיית ננו במקום ללימודי רפואה?
האם יתכן שבדיעבד, אם ה הכוונה לימודים שמשה היה מקבל  בתחום ההנדסה הייתה חוסכת מימנו 7 שנות לימוד ושנים רבות נוספות של התמחות בתחום בו הוא לא עובד? ואולי לא ?  אילו מחירים שילם עבור תהליך זה ?

כוון נוסף להתבוננות – כאשר החליט משה להשלים את לימודי הרפואה וההתמחות בעצם החליט כיצד יראו חייו בהיבטים רבים נוספים, שאינם קשורים להחלטה מקצועית – כמה זמן יישאר לו "לחיים אישיים", איזו השקעה כספית ונפשית נדרשת מימנו, מה אימו תחשוב עליו בתור רופא, אם ימשיך להיות רופא כיצד הדבר ישפיע על אפשרות של משפחה עתידית – עליו כאבא, כבעל, על תוכנית פנסיה. כיצד הדבר ישפיע עליו כאדם. הוא אמנם רק בן 22 אך החלטתו  במהלך הכוונה מקצועית לבחור מקצועית ברפואה היא בעלת השלכות רבות – האם זה חלק מ הכוונה מקצועית, תעסוקתית,לימודים ? כי אם כן אזי טעינו בשמה – זוהי הכוונה לחיים