המדריך להגשמה אישית: כיצד תכין לעצמך תוכנית שיווק

פורסם במגזין 'פורום שיוק', גיליון 741, עמוד 8

מנהלי שיווק חייבים לתכנן את עתידם המקצועי, באותם כלים שבהם הם מקדמים את המוצר שלהם. גיורא תדמור, מנכ"ל אנימה, מציע שמונה צעדים לשיווק עצמי בדרך להגשמת החזון האישי

"מנהל שיווק שמעוניין להתקדם בתוך ארגון או בין ארגונים, חייב להכין לעצמו תוכנית שיווקית, כפי שהיה עושה עבור מוצר או שירות הנמצאים תחת אחריותו", אומר גיורא תדמור, מנכ"ל קבוצת אנימה העוסקת בגיוס ואבחון כוח אדם וייעוץ ארגוני.
לבקשת פורום שיווק, פורס תדמור שמונה צעדים ל שיווק עצמי בדרך להגשמת החזון השיווקי האישי.

1.           תכנן 10 שנים קדימה. "רוב האנשים מביטים קדימה צעד אחד בלבד", טוען תדמור. "אולם הפנטזיה של האדם לגבי תפקידו העתידי, יכולה להנחות אותו בבחירת משרות, ובבחירת משימות בתוך המשרה, אשר יעניקו לו את הניסיון הדרוש להגשמת הפנטזיה שלו.
כך, מנהל שיווק שמעוניין להיות עצמאי בעתיד, צריך להיחשף גם לצדדים הכספיים והתפעוליים של העסק. ומנהל מוצר שרוצה להיות בעתיד מנהל שיווק, צריך לנסות לצבור ניסיון בניהול קבוצות אנשים.

2.           בחר באתגרים. הן לעובד והן לחברה עדיף שהתפקיד יהיה מעט מאתגר עבור העובד, כדי שישקיע בו את מלוא הנשמה והיכולת. לכן, לדברי תדמור, העובד הטוב ביותר לכל תפקיד, הוא לאו דווקא זה המוכשר והמנוסה ביותר.

3.          בראיון עבודה, אל תציג מדוע החברה טובה לך, אלא מדוע אתה טוב לחברה. כאשר מועמד מנסה להתקבל לתפקיד שחלקו חדש לו, הנטייה הטבעית היא להצהיר על מוטיבציה גבוהה. את זה כולם עושים.
מומלץ ליצור בידול ממרואיינים אחרים באמצעות הסבר, מדוע למרות שלא ביצעת תפקיד זהה בעבר, בכל זאת יש לך ניסיון בתחומים דומים (במיוחד אם פעלת לפי המלצה בסעיף 1).

4.        התייחס לראיון העבודה כאילו כבר התקבלת לעבודה, וזוהי שיחת החתך הראשונה עם המנהל האישי. ראיונות עבודה נערכים בדרך כלל מעמדת מגננה הדדית. העובד מנסה להציג עצמו כאידיאלי, והמנהל מנסה לאתר את חולשותיו. במקום זאת, כדאי לעובד להצהיר מה הוא רוצה להשיג בתפקיד, ולבקש מן המנהל להגדיר יחד איתו מסלול צמיחה אפשרי. שיחה כזו יוצרת תחושה של שותפות בין שני הצדדים.

5.           התייחס לכל שיחת חתך כאל ראיון עבודה. כל שיחת חתך היא הזדמנות להציע למנהל שלך לקדם אותך לתחומים נוספים. כמו לראיון, גם לפגישה זו יש להגיע מצוידים בתיאור הניסיון הרלוונטי שנרכש בעבר ובחזון ברור. אם ברצונך לקבל תפקיד נוסף, ניתן להכין מראש הצעה לפיילוט, שבסופו יוחלט האם תקבל את התפקיד.

6.        קבע אתה כיצד ימדדו אותך, או התאם עצמך למדדים. כאשר מתחילים תפקיד או פרוייקט חדש, לעיתים יש לעובד מילה בקביעת מדדי הביקורת לפרוייקט. דאג כי מדדי הביקורת שלך יושפעו ממשתנים בהם אתה חזק. אם אין באפשרותך להתאים את המדדים אליך, אתה חייב להשקיע בעמידה בהם.

7.           צור שיתופי פעולה שיקלו עליך במילוי תפקידך. "חשוב מאוד למצוא לפחות אדם אחד בארגון שאפשר להתייעץ איתו ולשתף עמו פעולה" אומר תדמור, וממליץ למנהל השיווק לא להתחבר דווקא עם אנשי שיווק אחרים או אנשים מכירות. "עדיף להתחבר עם מישהו שמשלים אותך, כמו למשל מנהל כספים. האחד מעוניין להוציא כסף, והשני מעוניין לקמץ בהוצאות. ביחד הם יכולים ליצור איזון ולבצע פרוייקטים יוצאי-דופן".

8.           אל תחליף אסטרטגיה מנצחת. רוב העובדים פיתחו במהלך הקריירה שלהם שיטות עבודה ייחודיות, שעובדות עבורם. ישנם אנשים שמתקדמים כיוון שהם מצליחים להתחבר עם כל הסובבים אותם ולרצות אותם. ישנם אנשים שמתקדמים כיוון שהם עובדים על יוזמות פרטיות עד מאוחר בלילה. לעיתים, עלול אדם להרגיש כי האסטרטגיה שלו מגבילה אותו. אך כדאי מאוד לא לוותר על אסטרטגיה מנצחת או להיכנס לתפקיד אשר אינו מאפשר ביטוי לאסטרטגיה זו, בטרם בודקים האם ניתן להפעיל אסטרטגיה אחרת.

ולסיכום – בדל את עצמך. "לאנשים שונים תכונות שונות", מסכם תדמור. "אך התכונות הללו הן שקופות למתבונן לטווח הקצר. לכן, כל אחד צריך להחליט בעצמו כיצד לבדל עצמו ולהבליט את תכונותיו המובילות. ניתן להשוות זאת לבקבוקי מים מינרליים, שכל אחד מהם מעוצב מעט אחרת, אך כשמורידים את התווית, כמעט לא רואים זאת. רק המיתוג מבליט את ההבדלים בתכונות הבקבוק.

איךלהשתכר  יותר?

בתהליך המו"מ על תנאי המשרה, חשוב יותר להתעקש על תואר המשרה ולא על המשכורת שצמודה לה. מדוע? משום שמנהלי שיווק שחושבים קדימה צריכים להבין, שמה שחשוב היא המשכורת הבאה שלהם, בתפקיד הבא. מחקרים רבים גילו כי מנהלים מקבלים משכורת על פי התפקיד איתו הגיעו ממקום העבודה הקודם. כלומר, היום כדאי להתעקש על תואר 'סמנכ"ל שיווק' ולא 'מנהל שיווק', ולוותר מעט בסעיף השכר, וזאת על מנת לשפר את תנאי הפתיחה של המו"מ במקום העבודה הבא.