כיצד לבחור יועץ עסקי
יועץ עסקי הוא גורם חיצוני לעסק, אשר תפקידו נקבע על ידי המזמין – הלקוח. לרוב מוזמן יועץ עסקי בשל תסמין (סימפטום) כגון קושי או משבר. אני מדגיש את העובדה שזה התסמין כי במקרים כאלו תפקידו של  יועץ עסקי הוא קודם כל לזהות את הסיבות להתעוררות הבעיה, או הצורך, וכן להגדיר מטרות בשיתוף עם הלקוח.
במה צריך לטפל יועץ עסקי?
לא פעם יש צורך בפתרון לתסמין, אך ללא הגעה לשורש הבעיה כל תהליך ייעוץ עסקי נידון לכישלון. עצמאי, חברה או ארגון הם בעלי מורכבות גבוהה: משאב אנושי, כסף, כוחות שוק, לוגיסטיקה, מכירה, גורמים אנושים ועוד. לכן, יועץ עסקי חייב להיות בעל יכולת הבנה מספקת בכל תחומי העסק, וזאת בכדי שיוכל לזהות את מרכיבי העסק, אשר יספקו פתרון, ואת אלו המהווים מעצור. מטרתו של יועץ עסקי בשלב הראשון היא לאבחן מה הגורמים החשובים להצלחה ב עסק כדי להוביל לתוצאות הרצויות.
יועץ עסקי והגדרת מטרות
הגדרת מטרה הינה אחת הכלים החשובים ביותר להובלת שינוי או מהפך. רוב, אם לא כל המתודיקות והתיאוריות הניהוליות כיום עוסקות בגישה מכוונת מטרה (M.B.O ), שאחד מאבותיה הוא פיטר דרוקר. זוהי גישה אפקטיבית. הגדרת מטרה לרוב אינה פשוטה, כפי שהיא נתפסת ממבט ראשון. גם הצהרות כגון : "יותר כסף", "יותר לקוחות", "להיות מספר 1","אני רוצה עובדים טובים", אינן מדויקות.
יועץ עסקי מאיזה רקע או תחום?
הרקע ממנו מגיע יועץ עסקי משפיע על אופן וסוג ה ייעוץ אשר יספק. יועץ עסקי יכול להגיע מתחומים רבים. טיפול באותו נושא, כאשר יטופל על ידי יועץ עסקי בעל תואר מלימודי מנהל עסקים, יטופל שונה מאשר על ידי יועץ עסקי בעל תואר מהנדס תעשיה וניהול, רו"ח או יועץ עסקי המגיע מעולם ה- coaching. כמובן, שללא כל קשר להשכלתו, יכול יועץ עסקי להביא לידי ביטוי, במהלך ייעוץ, דווקא את ניסיונו המעשי. למשל, כאיש מכירות, מנהל שווק, כספים או לוגיסטיקה. היכרותו המעשית של יועץ עסקי עם שוק מסוים ואת אופי הלקוחות הפועלים בו, סודות המסחר או הנפשות הפועלות או היכרות עם פעילות חברות דומות, גם הן כלי אשר יכול לשמש בתהליך הייעוץ.
כיצד לבחור יועץ עסקי?
אתן מספר מאפיינים אשר יעזרו בתהליך בחירת יועץ עסקי. ראשית, כפי שאמרתי, יש צורך בזיהוי מדויק של הבעיה (לא הסימפטום), ומנגד הגדרת מטרות ברורות. לצורך כך חשוב שיהיה יועץ בעל ראיה רחבה ויכולת אסטרטגית, יתרון ל יועץ עסקי אשר ליווה או אבחון חברות בכללותן במיוחד אם ליווה אותן לאורך זמן. וכן  יתרון ליועץ המגיע מן התחום בו העסק קיים.
לאחר זיהוי המעצורים והמטרות והגדרת סדר העדיפויות. יש לשקול שימוש ב יועץ עסקי או יועץ אחר, בעל התמחות ספציפית לתחום ממוקד, כדוגמת פתרון מחשובי לתחום הלוגיסטיקה, סדנת מכירות לאנשי המכירות או לתהליך ייעוץ ארגוני. עם זאת רק תהליך לאורך זמן עם אותו יועץ עסקי יוביל לתוצאות, זאת מאחר וטיפול בנושא נקודתי לרוב אינו מוביל לשינוי. לכן חשוב ש יועץ עסקי אחד ילווה עסק לפרק זמן וייקח אחריות משותפת על התוצאות. מאחר והתהליך הינו ארוך טווח, חשוב מאוד לבחור יועץ עסקי אשר יהיה נעים איתו,יועץ אשר ביכולתו להתחבר למוביל התהליך בעסק וגם ביכולתו ליצור קשר עם הצוות לעיתים הלקוחות או בני משפחה המעורבים ב עסק. התחושה מול יועץ עסקי צריכה להיות נעימה מצד אחד אך כזו אשר גם מאתגרת מעוררת. חשובה תחושה ממקום שוויוני, של יועץ עסקי שהינו בעל ידיעות רבות ושונות משל מנהל ה עסק אך הוא בעל יכולת להעביר זאת באופן שאינו כוחני, נעים אל שאינו מתפשר. תמיד מומלץ להגדיר תהליך ניסיון שהינו בעל מדדים ברורים, גם אם מדדים אילו הינם איכותיים.