על ראיון עבודה – כיצד לראיין

למחפש/ת עבודה וכיצד להתראיין חיפוש עבודה

סדנה בסיסית ראיון עבודה למתחילים

מטרה:
הכשרת מנהלים/ עובדים ו/או אנשי משאבי אנוש בכלים הבסיסיים בשלב המקדים ל-ראיון עבודה, במהלכו ואחריו.

הסדנא מספקת כלים מובנים לביצוע כל שלב וכן לניהול אפקטיבי של התהליך כולו.
הסדנא עוסקת בתפקיד המראיין מול המשולש הקלאסי המהווה בסיס לראיון-
מועמד, ארגון ותפקיד.

חלק א' – מבני
הגדרת תפקיד, בניית פרופיל העיסוק, הכנה ל-ראיון עבודה – תנאים בסיסים של המראיין, סביבת העבודה ועוד

חלק ב' – מהות
הגדרת תפקיד,בניית פרופיל העיסוק,הכנה ל-ראיון עבודה על בסיס קורות החיים של המועמד ועוד

סדנא למחלקת משאבי אנוש ומנהלים
במהלך הסדנא מושם דגש על יצירת אינטראקציה נכונה ועל דרך חלוקת התפקידים והאחריות בין מחלקת משאבי אנוש לבין מחלקת מנהל מקצועי וכן מול ספקים חיצוניים (חברות השמה, אבחון, כוח אדם).

 

סדנאות ראיון עבודה למתקדמים

קהל יעד: מראיינים בעלי ניסיון מעשי.
הכלים המובאים בסדנאות הבאות משמשים יחד במהלך ראיון עבודה. מראיינים בעלי ניסיון משתמשים בחלק מכלים אלו באופן אינטואיטיבי או מתוך הכשרה מובנת של כלי זה או אחר.
נקודת המוצא הנה: לכל מראיין יש צורך להיות בעל רפרטואר רחב של כלים מובחנים, אשר ביכולתו להשתמש בכל אחד בעיתוי הנכון. על ידי כך ביכולתו להתאים את סוג ראיון ה-עבודה – לעצמו, למועמד וכן בהתאם לסוג התפקיד אליו הוא פועל. הסדנאות המובאות כאן מתמקדות בכל אחד מן הכלים לצורך הבנתו לעומק. ניתן לשלב בעת ביצוע סדנא בארגון מסוים לימוד של מספר כלים במהלכה, כולל שילוב חלקים מסדנת הבסיס או הזמנת הרצאה על מספר שיטות. בנוסף – הבנה מעמיקה של הדינמיקה בארגון או המחלקה אליה מיועד מועמד, הינה קריטית להצלחה ויש צורך ללמוד כיצד להבחין ולהמשיג (מושג) תחום זה.

ראיון עבודה מבוסס עבר – התנהגותי –

נקודת המוצא של ראיון עבודה התנהגותי היא שהתנהגות העבר תנבא עבורנו בצורה הטובה ביותר את ההתנהגות העתידית של מועמד. כלי בסיסי בעת ראיון עבודה דבר זה נכון גם בציר המקצועי וגם בציר האישי-התנהגותי. כלי זה מאפשר לאנשי משאבי אנוש כמו גם למנהלים וחברי צוות אחרים, למיין מועמדים בצורה מובנית ושיטתית, לאסוף מידע מקיף על המועמד במהלך ראיון עבודה, ולקבל החלטות המבוססות על תפקוד העבר.
ראיון עבודה מבוסס הווה – ה-'כאן ועכשיו'
רציונל העוסק בניבוי התנהגות האדם מתוך התנהלותו ב ראיון העבודה. התמודדותו עם הסיטואציה העכשווית, ניתוח תחושות המראיין במהלך ראיון עבודה ככלי להבנת המועמד. לצורך אבחון מקצועי קיימות ומוכרות יותר – גישות פסיכולוגיות לאבחון בכלל ואבחון תעסוקתי בפרט משתמשות במבחנים השלכתיים הנקראים גם 'בטריית מבחנים' או 'מבחני נייר ועפרון'. אולם גם קיימות תפיסות מוכרות פחות המשתמשות באינטראקציה במהלך ראיון עבודה מול המועמד ככלי אבחוני לכל דבר וכן בעולם הפסיכולוגי (מושגים כגון העברה, העברת נגד, הזדהות השלכתית וכד'). זהו כלי אשר שימוש בו דורש ידע,רגישות וניסיון.

ראיון עבודה מבוסס עתיד – על פי תפיסת ( (Coaching) קואצ'ינג –

לשימוש בעת ראיון עבודה ובעת פיתוח קריירה וקידום פנים ארגוני של עובדים. האם אנשים משתנים ? חיבור לחזון – גישת קואצ'ינג עוסקת בעוצמות האדם, בראיית גדולתו, הפוטנציאל הטמון בו מצד אחד ואת העוצר או החוסם אותו מצד שני. נלמד מושגים רלוונטיים לעולם הראיון,מתוך עולם הקואצ'ינג, מושגים אשר יפתחו אפשרויות חדשות להתבוננות, כגון: ארבע אבחנות- מלהיב, מניע, מכביד ו- מעכב, הפרדה בהתייחסות לאדם ביןBeing ו- Doing וכן מושגים כגון- עתיד סביר אל מול אינסוף אפשרויות ומה זו אחריות. על ההבדל בין שינוי ל- טרנספורמציה.

סדנת הקשבה – (כחלק מגישת קואצ'ינג)

מבוססת על שבעה סוגי הקשבה שונים, שיטה המשמשת אף היא בתהליכי אימון – קואצ'ינג על ידי המאמנים מול המאומן/ מתאמן שלהם. בעלת ערך רב ככלי משלים במהלך ראיון עבודה.

ראיון עבודה ב 3 דקות-

ראיון ואבחון תוך שימוש באינטליגנציה רגשית או אינטואיציה.
סדנא בה נלמד על – מהי אינטואציה ומהי אינטלגנציה רגשית וכיצד הן תורמות ל-ראיון עבודה? על מה מבוססת התפיסה שרושם ראשוני נוצר ב 10 או 30 שניות הראשונות ולא ניתן לשינויי לאחר מכן?
אינטילגנציה רגשית הנה כלי מובנה, המאפשר לראיין ולבצע אבחון תכונות. הסדנא מתחילה בהסבר על תפיסות וגישות להבנת האינטואיציה ומתמקדת באחת מהן, בהמשך ממחישה בשלבים את היכולת האינטואיטיבית, אצל כל המשתפים בסדנא ולבסוף מתרגלת שימוש ביכולת זו למראיין במהלך ראיון עבודה.

'שפת הגוף' – ראיון עבודה ואבחון על בסיס קריאת ופענוח מסרים א- מילוליים.

סדנא בה נלמד על פענוח מסרים א- מילוליים הנקרא גם שפת גוף. ניתן לחלק את הבנת שפת הגוף לשתי רמות. רמה ראשונה הינה זיהוי הקשר בין תנועה גוף – כגון הושטת יד לנגיעה באף לבין מה תנועה זו מרמזת. ורמה עמוקה יותר אשר עיקר תפיסתה הינה שבגוף (הפיזי) חרוטה ההיסטוריה שלנו ומהתבוננות בתנועת האדם ולא בתנועה אחת מסויימת מעביר האדם מסר על נפשו אישיותו דרך התמודדותו עם סיטואציות.
הסדנא מתמקדת ברובד העמוק יותר ולמידת המיומנות של מראיין להשתמש בה.

סדנא משולבת – 'אינטליגנציה רגשית' ו'שפת הגוף'.

ניתן לשלב את הסדנאות מכיוון שהבסיס לשתיהן הנו העולם התחושתי ולכן הסדנא מתחילה מתוך תרגול בשימוש בכלים אלו מצד אחד והבנת הרציונל מן הצד השני. בהמשכה נעסוק בכל נושא בנפרד.