לא חייבים לאמן כמו אלון גל !

מתוכנית הטלויזיה משפחה חורגת
יש לך אנטי לאלון גל ?
את/ה מוזמן להמשיך לקרוא.

את/ה אוהב את אלון גל ?
כדאי שתקרא

אומר לזכותו של אלון גל שהוא שם את נושא ה קואצ'ינג או אימון על המפה וזו מתנה עבורי, כמי שעוסק בתחום.
עם זאת כשאני רואה את אופן הפעולה של אלון גל מתעורר בי אנטי. הקושי שלי מול אלון גל הינו מקצועי ולא אישי.

ההתנגדות שלי להתנהלות של אלון גל נובעת מכמה סיבות:  לתפיסתי לרוב הוא עוסק ב'טריינינג' – תרגול ולא קואצ'ינג – אימון אך הקהל חושב שזהו אימון. מאחר וזו תוכנית טלויזיה רבים רואים בקורה שם אימון והדבר מטעה ומבלבל כי כמו כל תוכנית טלויזיה היא עוסקת בטלויזיה ובמה מצטלם טוב.

כאשר אני מרצה, לרוב עולה שאלה על מספר תוכניות מהעולם בנושא קואצ'ינג/ אימון וכן 'אלון גל' או על התוכנית 'לרדת בגדול'  היכרות הקהל עם הנושא, הופכת את ההסבר על מה הוא קואצ'ינג לתפיסתי, קל יותר כי יש לנו נקודת ייחוס, סוג של שפה משותפת.

חשוב: מי שמחפש במאמר זה חומר המכפיש את עבודתו של אלון גל, לא ימצא אותו כאן. אגב יש מספיק מאמרים המתארים היכן לא פעל ביושר וכד' אני לא רואה שום עניין עבורי לעסוק בכך.

אני עוסק בשאלה אחת ממוקדת:
כיצד יבחר אדם הרוצה להתאמן או הרוצה להיות מאמן איזה מאמן או בית ספר מתאים עבורו?

כאמור, האופן בו אלון גל ו"לרדת בגדול" פועלים מוכרת לכולם, קל לי להמחיש דרך כך.

האם עבודתו של אלון גל טובה?

האם עבודתו של אלון גל טובה?
בקואצ'ינג יש מדד בסיסי לשאלה האם זה טוב והוא: "האם זה עובד?"
כלומר המדד ל- האם – פעולה, מחשבה או שאלה הינה "טובה" או "נכונה" הוא:
האם זה "מקדם את הרוצה או השואל אל המטרה אליה כיוון או לא".
מהות קואצ'ינג אימון הינה חשיבה תוצאתית. בניגוד לחשיבה לה אנו רגילים שהינה לרוב חשיבה תהליכית.
אגב לא פעם גם חשיבה המצטיירת בעיננו כמכוונת תוצאה, מבט מדוייק יחשוף שהיא תהליכית.

האם בקואצ'ינג  יש מדדים נוספים מאשר תוצאה ?
התשובה הינה שכן יש מדדים אך יש להיות זהירים, כי אם המדדים יעסקו בדרך להגיע לתוצאה ולא בתוצאה עצמה, תהליך החשיבה תפסיק להיות תוצאתית, אלא תהליכית, במסווה של אימון תוצאתי.

.
מדדים נוספים ל קואצ'ינג /אימון טוב:
כאמור ניתן להגדיר מדדים ל קואצ'ינג /אימון טוב נוספים נוסף מעבר ל'האם זה עובד'. הנה כמה מהם ודוגמאות:
.

מדד אימון האם עבודתו של אלון גל טובה לאורך זמן?
למשל, האם חשוב שהתוצאה תחזיק לאורך זמן?
יש מקרים רבים שאין ספק שהתוצאה לאורך זמן חשובה, לדוגמא:
דוגמא קשה אליה נחשפנו כולנו וממחישה זאת היא תוכנית הראליטי "לרדת בגדול", בה הזוכה בתחרות לא רק שעלה חזרה את כל המשקל שירד אלא אולי אף העלה יותר ממשקלו ההתחלתי. נראה כי על פי הסרט שצולם עליו לאחר התוכנית, חייו קשים היום עוד יותר מבעבר, פיזית ונפשית. כלומר, האם שינוי או טרנספורמציה עובדים לאורך זמן במקרים רבים הוא מדד חשוב ביותר.

יש מקרים, שחשיבות לאורך זמן אינה כל כך ברורה, דוגמא:
זוג אשר התארח אצל אלון גל, הבעל עצמאי, ופועל באופן מאוד לא שקול עם כספו – הם תמיד במינוס וכד' אשתו לא מצליחה להשפיע עליו. אלון גל בדרמטיות גוזר את כרטיסי האשראי של האיש, הולך איתו לבנק, לסניף שהוא מכיר את מנהלו של הסניף, מגיע עם מצלמות הטלויזיה כמובן, ודואג שיקבל הלוואה, תנאי אשראי וכד'.
יש רבים העוסקים בתחום האימון שיטילו ספק האם הפעולות שביצע אלון גל עונות להגדרה אימון, מסיבות אפרט בהמשך, אך על פניו זה נראה מעוד תוצאתי – אין קשקושים / ברברת אלא ביצוע, תוצאה, לא? אלון גל או מדריך הכושר נראה בעוצמתו הקהל אומר לעצמו אוי ואבוי  גם אני צריך כזה או מיחל לעצמו שגם הוא יהיה מן אלון גל הפותר הכל. מאחר וזו טלויזיה והנושא הינו רייטניג – זה נכון לשם. השאלה איך כדאי שזה יקרה בחיים.
,
יש מקרים קיצוניים שזה בדיוק מה שצריך לעשות!
למשל אני אישית הצעתי מספר פעמים ללקוחות ללכת איתם לסניף הבנק ואני מניח שגם הייתי עושה זאת, אך עד היום, בכל המקרים הם הלכו בסופן של דבר לבד והשיגו את שרצו במהירות בעצמם (ולעיתים החליפו סניף בנק). מקרים כמו למשל: בעבודה מול מנהל חברה החלטנו במשותף שאני אדבר עם הצוות שלו- אבצע התערבות, זה היה סוג של קיצור דרך והוא נשקל יחד בכובד ראש, ניצלנו את הסיטואציה כדי להמחיש למנהל כיצד נכון לפעול, הוא השתתף באופן פסיבי – יצרנו לו במשותף תמונה חדשה בראש על ניהול. מדוע זה היה חשוב? כי אם לא היה שינוי דרמטי תוך שבועיים סביר כי היה מפסיק לנהל. מזמין העבודה – המנכ"ל היה מפטרו.  ולכן הלקוח הגדיר מטרה: "להשאר במקומו ותפקידו!"  אני נרתמתי. אני תומך בגישת אלון גל (כמו שאני מבין אותה) לפתור ללקוח את הבעיה, גם אין הדבר  אימון 'פרופר' או אימון קלאסי. לצורך כך הוא בא.
.
דוגמא נוספת:
לעיתים לקוח / מתאמן מגיע עם צורך- הוא רוצה לדבר עם הילד שלו ואינו מצליח, הוא רוצה לבצע שינוי בקריירה, במקרים אלו הוא בא לאימון כדי לפתור בעיה ! הוא לא בא להתאמן זו לא מטרתו! במקרים אלו אספק תשובות, לאחר איסוף המידע הרלוונטי, לרוב נקיים פגישה אחת עד שלוש והוא ילך מאושר לדרכו – האם זה אימון או לא – זו שאלה לא רלוונטית. זה מצב שבו כלי ה אימון משרתים את הלקוח. אני מציע שאם אני עסוק בשאלה הזו "האם זה אימון" אני עסוק בעצמי, בכיס שלי, ביעוד שלי, לא בלקוח שלי! כאמור גם אם במובן מסויים זה לא פעם בניגוד לתפיסת האימון..

מסקנה:
לעיתים יש להתערב ממש בפועל, אך – התערבות אינה החשיבה התוצאתית עליה אנו מדברים. אימון – מטרתו שהמתאמן יחשוב ויפעל תוצאתית, שישנה את חשיבתו באופן שישפיע על חייו גם לאחר שהמאמן עזב. ובעקר שיגלה את העוצמות הנמצאות בו במתאמן, ויפסיק לחשוב שיש תשובה בחוץ שתציל אותו: אדם מושיע כמו אלון גל או זכיה בלוטו. האדם הוא המקור להצלחה בחייו- זה מה שעליו ללמוד ולתרגל. המאמן יכול לשמש דוגמא במקרים מסויימים גם בפועל ואם יעשה זאת ממוקם של ענווה יצא המתאמן עם רווח כפול פתרון מיידי ומתנה לחיים – שאפשר אחרת.
.
מדד אימון- מי יוצא גדול אלון גל או המתאמן שלו?
אם בסוף  התוכנית חשתם וואו לעבר המתאמן, אלון גל הצליח לגרום לו ולכם לחוש בעוצמתו של זה, הרי זה אחד המדדים שהתקיים שם אימון. אך אם הוואו היה ל אלון גל ואתם כבר ממתינים למסכן הבא שיציל, סביר שאין זה עומד בהגדרת אימון, כאשר חשתם את גדולתו של אלון גל הדבר היה על חשבון או אדם ומייד הדבר משפיע גם על תחושת עוצמתכם. זה נראה ממלא השראה אך סביר שמבצע בעצם בדיוק את ההפך, גורם לתחושה של "אני לא יכול". שוב, זה עובד בטלוזיה – להצלחת התוכנית לרייטינג. אימון לתפיסתי, הינו תהליך בו המתאמן חווה את עוצמתו שלו והמאמן תפקידו ליצור תחושה זו.
.
אז… מי יוצא גדול?
הקטנת או העצמת המתאמן הינה נושא לא פשוט אגע בעוד נקודה: יש מקרים רבים שאלון גל צועק על מתאמנים – רבים בתחום יאמרו שזה לא! יעשה. אני יכול לספר על א' שהגיעה אלי – מכוון שלמרות היותה מוכשרת- לא החזיקה באף עבודה, לא הצליחה לנהל,הייתה בעלת דימוי עצמי נמוך, עברה את אמצע שנות ה30 לחייה ללא מערכת יחסים הנראת כמובילה לנישואים כפי שרצתה. אני וא' בילנו 12 פגישות ראשונות חלקן בוויכוח כשהיא וגם אני צועק – כך הייתה רגילה עד היום, אני הייתי יוצא מכל שיחה סחוט, כיום – היא כבר מעל שנתיים באותה חברה, מנהלת צוות, מרוצה מעצמה, התחתנה עם בחיר ליבה בניגוד למה שנראה היה אפשרי איתו. כלומר אם אלון גל צועק וזה  משרת את המטרה, ובסופו של תהליך מעצים את העומד מולו, הרי לא תמצאו אותי מתנגד, אני לא בעד לצעוק אך אם  זה נחוץ, למען המתאמן, אז כך עושים- זו חשיבה תוצאתית. ככלל הייתי מעדיף שלא לצעוק, אך החשוב הוא המתאמן.
.
מאמן אמור לי מה לעשות !
דוגמא דומה מאוד- יש מתאמן המבקש שתאמר לו מה לעשות, אימון בבסיסו הוא לגרום ל מתאמן להגיע לתשובה בעצמו, אך גם כאן יש מקרים שזה נחוץ, לרוב כשלב בטרנספורמציה בדפוסי החשיבה של המתאמן.
.

קיימים מדדי אימון נוספים:
קיימים מדדים נוספים לאימו ואם את/ה רוצה ללמוד להיות מאמן ולא רק להתאמן ישנן מדדים נוספים. אחת השאלות העיקירןת הינה מה אתה רוצה מתוך האימון (המטרה) ומה הדרך שלך, כלומר למי 'התחברת/ה' מי גרם להרגיש טוב עם עצמך מן הרגע הראשון ולא מי שגורם לך להרגיש שאצלו התשובות ואתה קטן. מאמן או בית ספר שעומד מולך אדם אשר אתה חווה את עוצמתו הוא לא ימנע מלומר לך את מה שאתה מכנה אמת אל מול פניך גם אם אינה נעימה.
.
האם שיטת אלון גל 'עובדת'?
אם המדד הוא – האם השיטה עובדת עבור אלון גל? אז נראה לי שעבורו היא עובדת מצויין. האם ההצלחה של אלון גל תדבק אליך אם תתאמן אצלו? זו שאלה אחרת לגמרי….
האם יש לאלון גל שיטה שונה בתחום קואצ'ינג / אימון? איני חושב. האם יש שם שיטה ייחודית? בוודאי, כמו שלכל בית ספר  יש את שיטתו הייחודית. כחלק מתפיסת קואצ'ינג / אימון יש חופש להגיע לתוצאה בדרכים שונות. יש מספר תפיסות המשותפות לכל בתי הספר לאימון שאני מכיר.

האם חשוב לבחור מאמן 'סלב' (כוכב תקשורתי) כמו אלון גל ?
רבים יודעים כיצד לעשות ולהצליח. לדוגמא, יש לי חבר – איש עסקים מוכשר שבנה את כל הונו בשתי ידיו. לעיתים אנו יושבים ומדברים בערבים בגינת הוילה השכורה שלו, בה הוא גר וממתין לבניית הוילה החדשה שלו. האם הוא יהיה מורה טוב עבורי או מאמן?
יש בעלי יכולת אך חסרי יכולת ללמד אחרים ועוד יותר מורכב מללמד זה לגרום לאחרים להצליח. האם אלון גל כזה? זו שאלה כללית מדי. השאלה היחידה היא האם חשיבתך על אימון באה מהמקום של "האם אלון גל יעבוד בשבילי?" וחוץ מזה האם אלון גל עומד לאמן אותך או מישהו מהצוות?

מה אני גיורא תדמור לוקח מאלון גל ?

אני חווה את החופש של אלון גל – זה חלק מן הקסם שלו המושך צופים למרקע. יש שיגידו שיש לו ביצים. אלו שנפגעו ממנו, ויש כתבות רבות בנושא, כמובן לא חושבים כך. אך לא על זה אני רוצה לדבר. אני לוקח מאלון גל את נושא החופש כמקור להשראה. נראה לי שחשוב להסביר: החופש של אלון גל זה לא החופש של גיורא תדמור. אלון בנה מערכת מתפקדת וריוויחית אך עשה זאת באופן שאני לא מוכן לעשות או להסכים איתו. חופש זה אומר לעשות זאת בדרך שלי. והדרך שלי זה לאמן באופן ישיר לא דרך צוות. לפגוש כל אדם הרוצה אימון. כי מה שמשפיע זה אתה כמאמן בתהליך ולא הטכניקה, היא נחוצה אך היא לא העיקר. אני יודע שיש מאמנים רבים שלא יסכימו לשורות הללו.

מה אני מציע לך הרוצה להתאמן או להיות מאמן:

נקודה ראשונה להתבוננות: אם אתה, כקורא, נפגש עם אלון גל ואתה 'מתחבר' לתפיסתו וחש שזה הדבר הנכון לך- 'לך על זה'. אם הבנת את העוצמה והפוטנציאל הטמונים במתודיקת הקואצ'ינג אך בחרת שלא לעשות זאת עם אלון גל – אתה מוזמן להפגש עימי.
נקודה שניה להתבוננות: אם אתה 'מתחבר' לתפיסתו  ואלון גל בכבודו ובעצמו מאמן אותך באופן אישי – 'לך על זה'. אך אם זה מישהו אחר מהצוות וזה לא אלון גל – אז מדוע אתה שם?

גיורא