הכוון תעסוקתי או ייעוץ תעסוקתי / מקצועי ?

הכוון תעסוקתי או ייעוץ תעסוקתי / מקצועי או ייעוץ לימודים אשר יוביל לתעסוקה, על פי תפיסתי, הינו תהליך בו דרך שירות על ידי גורם אחד המספק את כל – הכלים, את השאלות הנכונות ואת הדרך לצעוד בה, על מנת להגיע למטרה:

המטרה הינה מימוש עצמי בשוק בעבודה לטווח הקצר והארוך!

מימוש עצמי:
"שביעות רצון של מועמד מתחום עיסוקו ותפקידו תוך התבוננות כוללת על פי כל הקרטריונים אשר חשובים לו לטווח זמן".

הקו הייחודי המנחה את התהליך – בקבוצת אנימה:

  • הקו המוביל את תהליך ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי הינו מה האדם אוהב – מה יהיה- טוב, משמח ומקדם עבורו. לכל אדם זכות להיות מאושר וזה אפשרי למימוש בתחום התעסוקתי.
  • בתחילת תהליך יש להתאים את הכלי המתאים עבור ה הכוון/ ייעוץ תעסוקתי /מקצועי, מתוך מבחר גדול הקיים, כך שישרת נכון כל אחד כדי להגיע למטרתו.
  • בכל אדם קיימת התשובה בתוכו, לעיתים התשובה אינה זמינה לו, הוא היודע מה מתאים לו.
  • הבחירה בתחום לימודי ומקצועי אינה החלטה חד פעמית, אלא מורכבת מבחירות לטווח ארוך ומסקנות קונקרטיות לטווח קצר.
  • את הפרמטרים להבנת השוק התעסוקתי וההזדמניות הקיימות בו, יש להתאים לכל אדם על פי עולמו האישי.
  • המייעץ בתחום ה הכוון/ייעוץ ה תעסוקתי / מקצועי, חייב לשלוט בחמישה תחומים לפחות: בתחום הכוון/ייעוץ  תעסוקתי /מקצועי עצמו, הכרת תחום הגיוס וההשמה לעומקו ועם היד על הדופק על מתרחש בנושא השוק התעסוקתי המשתנה, הכרת אופן קבלת עובדים בארגונים והנעשה מאחורי הקלעים, בעל נסיון וכלים בתחום ההדרכה והיכרות עם עולם הקואצ'ינג ככלי משלים.

אנו מזמינים אותך להמשיך ולקרוא על נושא ה- הכוון התעסוקתי והמייחד אותנו, אולם ביכולתך לעבור מייד 
לעיין ב איזה תהליך אנו מציעים.

מהו הכוון תעסוקתי / מקצועי
הכוון / ייעוץ תעסוקתי או לימודי הינו תהליך בו לוקחים אחריות על העתיד המקצועי והוא מהווה חלק מתוך תהליך "בניית הקריירה" לא פעם ההבנה איזו לגבי באיזו קריירה מעוניינים וכיצד היא משתלבת בתמונה הכוללת של החיים לטווח רחוק מקילה ומאפשרת מתן תשובה קלה לנושא מה ללמוד או איזו עבודה לבחור עכשיו.
התשובה מה לבחור – או מה מתאים ונכון לנו, קיימת בכולנו. לא פעם אנו זקוקים לסיוע (ייעוץ הכוונה) כדי להביע אותה במילים, כדי להבין כיצד החלום הקיים בנו יכול להתממש בעולם ה תעסוקתי. לצורך כך, במהלך תהליך ה ייעוץ / הכוון תעסוקתי/ מקצועי, נבין יחד, מצד אחד- את השאיפות, הרצונות, המשאלות הכמוסות, את מה שהוטמע בנו מסביבתינו והאם אנו שלמים איתו, וכן נבין את היכולות המעצורים ומצד שני נבין יחד מה קיים בשוק העבודה ובעיקר אילו פרמטרים נכונים למחפש ספציפי על מנת למצוא התאמה עבורו, כלומר לספק תשובה, אשר משלבת את עולמו הפנימיעם שוק העבודה – העולם החיצוני. יש בידינו בקבוצת אנימה, כלים רבים: גם כלים סטנדרטים כגון "מערך מבחנים " הקיימים במכונים רבים, אך מנסיוניינו גילינו שיש כלים המסייעים, לרוב, באופן יעיל יותר. בפגישה הראשונה נרחיב על כך ונבחר את הכלים אשר מקדמים באופן אופטימלי אל מטרות כל אחד ואחת.

הסבר בנושא ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי  – תפיסות, כלים ומה הן מספקות.
נושא ייעוץ/ הכוון תעסוקתי הופך פופלרי והוא צובר תאוצה הולכת וגוברת, חשוב להבין מדוע,על מנתי להבין אילו כלים עומדים לרשות מחפש ה- ייעוץ/ הכוון התעסוקתי או הייעוץ /הכוון לימודי זאת על מנת שיבחר את התפיסה שתשרת אותו. אתאר רק כמה מן הכלים הקיימים ועל מה הם מושתתים:

קו מנחה אחד הינו שאדם צריך לעסוק במה שהוא טוב בו – כלומר, לדוגמא – אדם אשר ימצא שהינו בעל יכולות להיות רואה חשבון מצויין. במהלך- ייעוץ /הכוון תעסוקתי יומלץ על כך, לאחר סדרה של מבחנים האמורים לבדוק יכולות אלו. תימוך נוסף לגישה זו – עסוק במה שאתה יכול לבצע טוב, הינה מחקרים המראים שאחד המרכיבים הגבוהים ביותר לתחושת שביעות הרצון של עובד בארגון הינו הצלחתו ועמידתו ביעדים. בנוסף בתחרות על משרה יוכל להוכיח את עצמו במבחנים והלכה למעשה.
קו מנחה שני עוסק במימוש עצמי – או במושג פשוט יותרמטרת ה ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי להוביל לכך שהעיסוקיהיה במה שהאדם אוהב או/ו חשוב לו. אם לצורך ההסבר נמשיך את הדוגמא הקודמת, נניח שאדם זה אשר מתאים לו מקצוע רואה חשבון- שונא מיספרים וכל מה שקשור לתחום החשבונאות ועוד אינו אוהב לעבוד במשרד אלא רוצה להיות מחוץ למשרד כמה שיותר ובכלל אוהב אומנות. שיקולים אלו האחרונים משנים לחלוטין את רמת התאמתו לתפקיד למרות התאמתו הראשונית.
מבחני התאמה "מערך מבחנים" (כמפורט בהמשך הדף) בו לקחו שני קווים מנחים אלו ויצרו מבחנים אשר בודקים יכולות וכישורים  שהינו קו מנחה ראשון ושילבו אותו בקו מנחה  שני – נטיות לב. לכאורה, שילוב אופטמלי אשר משמש את ה- הכוון /ייעוץ תעסוקי- נרחיב על כך בהמשך.
קו מנחה שלישי הינו – חסר למועמד ידע לגבי מה קיים בשוק- אילו משרות ותפקידים קימים, לאן יוביל אותו כל אחד בעתיד. בדיוק כמו חיפוש כל מוצר בשוק המחפש רוצה לדעת מה על המדף "בסופר מרקט של החיים" ואז יוכל לבחור מתוכו. לצורך כך ישנם כמה כלים: תוכנה (גם אינטרנטית) אשר בהתאם לתשובות של סדר עדיפויות מה חשוב למחפש מובילה אותו לתשובה מה מתאים לו מתוך כ350 מקצועות על פי רצונותיו (כסף, מעמד, סוג עבודה וכד'). ישנן ספריות המתמחות בתחומי תעסוקה, ובהן רשימות מקצועות רבים והסבר עליהם. סדנאות קבוצתיות בהן מספרים על הנמצא בשוק  ומספקים פרמטרים האמורים לספק כלים מובנים אשר יתאימו לכולם. לרוב הפונים ל- ייעוץ / הכוון תעסוקתי  / מקצועי מה קיים בשוק באופן המוצג בפיסקה זו תורם מעט או כלל לא.
האם זה יעבוד עבורך?
כל המתואר מעלה אינו עובד לרוב, באופן מיטבי, עבור חלק גדול מן המחפשים. אסביר בקצרה מדוע ולאחר מכן דוגמאות לפתרונות בתחום ה ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי אתייחס לחמש קבוצות:

היודעים לכאורה מה רוצים אך זה אינו עוזר להם- הדוגמא שהזכרתי קודם נראת אולי מעט מסובכת, אולם בפועל חיי האדם מורכבים הרבה יותר-  אם נוסיף עוד מספר פרמטרים בדוגמא הכוללים: רצונות נוספים מאלו שהוזכרו, צרכים, תנאים סביבתיים, מגבלות, לחצים סביבתיים וכד'. נגיע למצב שבו גם אם יתבקש מישהו להמציא -תפקיד אידאלי עבור הדמות מן הדוגמא, על פי כל הקריטריונים  שהוא ביקש -אין הדבר אפשרי על פי מצב השוק – זאת כמובן באופן שהמחפש מתבונן על הדברים. פתרון: במידה ויגדיר סדר עדיפיות בהנחיה חיצונית הרואה אותו כמכולול נרד לעומק המניע שלו ונגדיר פרמטרים לבדיקה המתאים בשוק נגיע לתשובות פרקטיות..
שאינם יודעים – מקרים אחרים הינם שנקודת המוצא לעבודה איתם  -אני לא יודע – ולרוב יש תוספת – באמת שלא! ולכן גם אם ימלא שאלון ונניח אפילו שתתקבל תשובה חד משמעית מן השאלונים הם לא ידעו או יחושו בוודאות שזה מתאים מאחר ולא היה החלטי במילואו וזה די המצב איתו התחילו. דרך לפתרון: אין אדם שאינו יודע התשובה אינה זמינה לו. מנסיון מצטבר רב, דווקא אילו שהגיעו לייעוץ/ הכוון תעסוקתי כשלתחושתם אינם יודעים והם מתחבטים בנושא זמן רב- מגלים תשובות במהירות גדולה מאוד. יעוץ או הכוון תעסוקתי מתבסס על ידיעותייך את עצמך.
בעלי יכולות מרובות – לדוגמא מסקנות המבחנים – הנבחן מתאים לתחומי מדעים מדוייקים מצד אחד, מצד שני לתפקידים הקשורים לאנשים כגון מקצועות טיפוליים וומצד שלישי תפקידים בעלי אופי לוגיסטי ארגוני וכן לגבי כל התחומים הללו יש רמת להם משיכה זהה. תשובה כזו עוזרת להם רק במעט, כיוון שישי מספר תחומים ואין מיקוד בתפקיד ספציפי בתחום מסויים.  יש להבין ש- תחושת שפע לכאורה הינה קלה יותר מתחושת מחסור. אולם התמודדות עם שפע המאפשר אופציות רבות, כאמור מבלבל ובעיקר מספק תחושת אחריות כבדת משקל גבוה יות ותחושת לחץ מה להחליט וכיצד לבחור. דוגמא הפתרון: שינוי תפיסה,מהיר במהלך ה ייעוץ /הכוון תעסוקתי, שבו לומדים להנות מתחושת השפע ולומדים כיצד לבחור. לא פעם קביעת הפרמטרים הנכונים הינו הכלי החשוב ביותר בתהליך  ייעוץ/ הכוון תעסוקתי. תחושת הלחץ מוקטנת כשניתן להתבונן שנים רבות קדימה, לבנות מספר סימולציות אפשריות כולל – כאלו שהן גרועות ומתוך ראיה רחבה לבחור.
ייעוץ / הכוון תעסוקתי / מקצועי ל – קריירה שניה – אלו אשר כבר התנסו בשוק העבודה ונחשפו לחלקים ממנו – לרוב נחוץ לסייע להם לארגן את הידע שלהם לפני שנותנים להם ידע נוסף ולרוב משמם מגיעות התשובות – הבנה במה הצליחו/ נחשלו נהנו הינה הדרך להתחיל. דוגמא לפתרון: להזכר במניעים שהובילו לקריירה הראשונה, הבנה מה השתבש לאורך הדרך, הבנה אילו בחירות ביצע אדם והוא מרוצה מהן וכיצד ניתן להסיק מכך על בחירה עתידית לאחר מכן להבין יחד מה "באמת" רוצה עבור חייו וכיצד ליישמו בתנאים של חייו ובשוק  העבודה.
האם זה הכלי הנכון עבור האדם? מעבר לכלים שכבר ציינתי כאן, קיימים כמובן כלים נוספים רבים- מבחנים, סדנאות, הדרכות ותאוריות. ובנוסף כמספר האנשים מספר גישות אשר מתאימות להן, האם נבדק קודם לבחירת הכלי, שאכן זה הכלי הנכון בעל סיכוי גבוה להוביל לתוצאה אדם ספציפי? בנוסף, לעיתים "כלי אחד אינו מספק"- כלומר לדוגמא- יתכן שמערך מבחנים הינם כלי מצויין עבור אדם מסויים, אולם על מנת ליישמם הוא זקוק ללווי – לדוגא תהליך קואצ'ינג המשנה תפיסתו לגבי כיצד לבחור ללא כלי זה לא יגיע לתוצאה הסופית שלשמה הגיע. השאלה החשובה הינה: "האם מספק שירות הייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי לוקח יחד עם הלקוח אחריות על התוצאה או רק על התהליך ?" כלומר רק על שימוש נכון בכלי שלו בלבד. יכמאמר הפתגם  "יש אדם שתתן לו פטיש וכל העולם יהפוך למסמר". הפתרון: 1. לפני בחירת כלי ל ייעוץ/ הכוון תעסוקתי/ מקצועי יש לבחון את התאמתו הספציפית  2. האם למספק השירות ישנם כלים נוספים.
ולסיום – הצפת המחפש ברשימת כל המקצועות הקיימים בשוק אף הוא אינו עוזר ולרוב מבלבל עוד יותר את מצבו.
הפתרון ל ייעוץ / הכוון תעסוקתי / מקצועי אפקטיבי- הינו תהליך עבודה אישי מתן כלים ספציפים לכל מחפש הגדרה עבורו אילו פרמטרים חשובים לו ומתוך כך נוצר לו סדר חשיבה עבורו כיצד לקבל החלטות וכיצד לבחור את תחום הלמודים, מקצוע, סוד תפקיד וכד'.

מפגשים אישיים

במהלך המפגשים האישיים נשתמש במגוון כלים רחב כדי להוביל אותך לתשובה הנכונה, נספק מידע לעיתים שעורי בית, הנושאים בהם ניגע עמוקים, לעיתים לא פשוטים אך אם זאת הפגישות מתנהלות באוירה נעימה ולא פעם שמחה מאחר וניתן לראות בבהירות את הדרך אליה יש לצעוד- מה אנו מציעים?

מה לגבי מבחנים תעסוקתיים / מבחני ייעוץ / הכוון תעסוקתי / מקצועי ?
כאמור, חלק גדול מן הבוחרים להבחן ככלי המספק תשובה ל ייעוץ/ הכוון תעסוקתי, אינם סובלים ממגבלות אלא ההפך הוא הנכון, הם בעלי מספר יכולות ומספר חלומות רב. המבחנים לרוב רק מחזקים את המסקנה, שאכן יש כמה כיוונים. גם אלו שעל פניו נראה שאינם יודעים, לרוב המידע שהינם טובים בתחום מסויים אינו מכוון אותם, בהכרח, לתחום שיאהבו, ולכן הסיכוי שיבחרו בו או שיעסקו בו לאורך זמן, תוך תחושת סיפוק והנאה נמוך. מנסיוני ישנו מספר מצומצם של אנשים להם המבחנים מתאימים. לשאר דרוש תהליך דרך מפגשים אישיים בהם מעמיקים עליהם, על חייהם ועל רצונותיהם ויחד אנו מגיעים לפתרונות מדהימים.
במכונים השונים העוסקים ב ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי, כמו גם אצלנו, יש מבחנים מסוגים שונים, המפורטים בהמשך,הנבדקים באופן אישי ופרטני על ידי פסיכולוג קליני מומחה. וכן קיימים תרגולים בתחומים מסוימים כגון שווק ופרסום- מבחנים אלה חלקם נערכים בכתב וחלקם בע"פ והם מאפשרים לנועץ להתרשם ממהות התפקיד וגם לקבל חוות דעת על התאמתו. השימוש הינם רק במקרים מסויימים מאחר ועל פי תפיסתי לרוב הנועצים אין צורך במבחנים אלו, מכוון שלרוב אינו מספיק כדי להוביל להחלטה ובחירה ברורה. ישנם כלים טובים מאלו אשר מובילים לתוצאות אשר הינם הרבה יותר חד משמעיות וכן כאלו המספקות גם כלים למימוש ולא נשארות ברמת התיאוריה.

  • מערך המבחנים ל ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי 
    במידה ונחליט כי הדרך הנכונה הינה מבחנים תעבור:
    מבחני יכולת – בודקים יכולת מילולית, ביצועית ויכולת מספרית. חשיבה מופשטת, יכולת צורנית, תפישה טכנית וכו'
    שאלוני נטיות מקצועיות – מתייחסים לתחומי עניין, למניעים, לרצונות ולהעדפות האישיות.
    מבחני אישיות – מבחנים פסיכולוגיים שמתייחסים לתכונותיך האישיות באספקטים שונים.
    בדיקת נטיות לב – מתייחס לתחומים אשר מושכים אותך יותר ופחות.
    מערך המבחנים המקובלים מושווים ביחס לכלל האוכלוסייה.
    שיחת משוב וסיכום – לאחר סיום התהליך מתקיימת שיחה אישית לקבלת משוב. המשוב מתייחס לכישורים שנבדקו ונועדה לסייע לך בגיבוש החלטה מתאימה.
    המבחנים נבדקים על ידי פסיכולוג קליני מומחה.

  תאם עימנו פגישת ייעוץ/ הכוון תעסוקתי / מקצועי / לימודים ויחד נמצא את דרכך בעולם התעסוקה והלימודים.