מקצוע

כדי לבחור מקצוע או תחום עיסוק יש צורך להבין מהו מקצוע. במסגרת דף זה הביא כמה דוגמאות ל מקצוע ות בתחומים שונים התפתחותם המגמות שבהם כדי שמתוך כך יצליח הקורא להבין את התנהלות השוק. אני מתחיל בתחום השווק.

מקצוע/ות בתחום הפרסום / שווק
ברק בעינים או האם יש מקצוע 'פרסומאי'

כיצד החל מקצוע השווק
פעם לפני שנים היה מקום שנקרא שוק אנשים מכרו שם את מרכולתם. לפני שנוצר השוק ניסה כל אחד לדאוג לכל צרכיו לבד וזה אני מנחש היה מעייף וגם די משעמם – מאחר ולא היה מבחר וגוון. בשלב זה הייתה הרבה עבודה הגדרת ה- מקצוע כוללנית- איכר עובד אדמה או חקלאי. לכן התחילו להחליף עם מוצרים עם השכן והיה יותר כיף. מהחלפה עם שכן קרוב, הפעילות גדלה לריכוז מספר שכנים / כפר ואזור, ונוצר שוק. נוצר מקצוע חדש ה- עבודה של העוסקים בשוק היה בתחילה על ידי היצרנים עצמם ובהמשך נוצר מקצוע רוכל או מקצוע מוכר (היום אנו קוראים ל מקצוע 'בעל באסטה', לא?) כלומר זו הייתה ה- עבודה היחידה שלהם קניה ומכירה.
בשוק היה מבחר גדול יותר ויותר, ככל שהגיעו לשוק סחורות ממקומות רחוקים יותר הוא היה מעניין יותר. לעיתים אף הגיעו סחורות מעבר לים. ככל שהסחורה עברה מרחקים גדולים יותר 'החליפה ידיים' קיבל המסחר משמעות גדולה יותר והתפתח מקצוע – סוחר וכן מקצוע – מובילי סחורה (שני מקצועות אילו אינם רלוונטי לנושא שלנו).
עד לנקודה זו בו קיים שוק ואפילו שוק גדול (לדוגמא – הפיכת ערי נמל למרכזים של יבוא סחורות, הולנד הייתה כזו, ישראל שימשה כארץ מעבר בעת הקדומה). יש עבודה בשוק אך עדיין אין מקצוע הנקרא שווק.

נקודת מפנה 1
כאשר יכול היה בעל מקצוע כוללני: איכר לקבל את כל צרכיו ממקורות אחרים יכול היה להתפנות ולהתמקד בתחום אחד ו-להתמקצע בו. מתוך כך נוצרו התמחויות או תתי מקצוע / מקצועות. לא פעם שמו יצא למרחוק שמוצריו הינם…. וכך נוצר מוניטין.

נקודת מפנה 2
יש שבשוק המוכרים לא רק הקימו דוכן אלא אף הגדילו לעשות ויצרו שלט לעצמם ואף נתנו 'שם' המייצג את תוצרתם  במיוחד הדבר היה חשוב לאילו שהגיעו ממרחקים כי לא הכירו אותם ולא ידעו מה הסחורה שהם מספקים.זוהי נקודת מפנה לגבי מקצוע השווק שמייד נחזור אליה. בהולנד כחלק מתהליך המסחר הוקמה ה'חברה הראשונה' אשר הנפיקה את מה שיהווה את תחילתו של מה שנקרא היום מניה – ויווצר שוק המניות – הבורסה.
כלומר בעוד ש 'בנקודת מפנה 1' ההתמקצעות הייתה העיקר והדאגה שישמעו עליה הייתה משנית – כי בסביבה הקרובה כולם היכרו את כולם הרי בנקודת מפנה 2 היה צורך בלהעביר מסר לכאלו שלא הכירו את היצרן או מוצריו.
כמה עשרות ומאות שנים קדימה בזמן, הפך שוק הכפר למושג גלובלי- כלל עולמי של תנועת מוצרים בין ערים מדינות ויבשות. מגמות ותנועות בשוק החלו להתבהר ואף זוהו ונוצרו חוקים ברורים להתנהלותו וניהולו, לגבי ערך התוצרת, איכותה, ערכיה ומכירה. שמו של מפעל או מוצר הפך שם נרדף לאיכות, יוקרה  וכד' ונוצרו מושגים כגון מותג, פילוח שוק, קהל יעד,  נוצרו מקצועות והתמחויות רבות בתחום שהוגדר כ- שווק בתחום הזה מקצוע אחד כזה היה הפרסומאי.

המשך יבוא….

טיוטא

מקצוע פרסום בישראל

בישראל עד לפני חמש עשרה ובטח עשרים שנה פרסומאי הייתה תת התמחות בשווק ואחר כך הפכה התמחות בפני עצמה. אולם מאז החל התחילו להווצר תתי התמחויות והמושג פרסומאי התפתח לתתי התמחויות ותפקידים כדון : קראיטיב, פלנר.  מקצוע שנעשה פעם כמעט באופן בלעדי על ידי אדם אחד לפתע, הפך למספר תפקידים הדורשים התמקצעות ואשר פיתחו אסטרטגיה עצמאית אשר לא פעם מתנגשות זו בזו ונלחמות על מי צריך לקחת את הבכורה. התהליך אינו מפסיק וממשיך מחלקות נוספות בעלות התמחיות נוספו כגון -מחלקת מדיה ועם כניסת האינטרנט והסלולר, נוצרו התמחויות נוספות.

משרדי הפרסום אשר מתמחים בפרסום אף הם החלו במשרדים שלמים בעלי התמחויות שונות – משרד המתמחה בתחום יחסי הציבור ונקרא משרד יח"צ. שיש שאפילו יאמרו שזה אינו פרסום אלא משהו אחר. משרד המתמחה באינטרנט ונקרא אינטראקטיב או כזה המתמחה בתכנים שיווקיים ועוד…

מה טומן בחובו העתיד?

מצד אחד התמחיות נוספות ימשיכו להופיע למשל עם כניסת הטלוזיה הדיגטלית החדשה והתפתחות הניידים נוצרת פלטפורמה חדשה להגיע אל הלקוח הסופי בדרכים שונות והדבר דורש התמחויות מצד שני